torstai 24. heinäkuuta 2014

I miss u london already

Hello!

Tässä pientä matkapäiväkirjaa Lontoo reissultamme.

Keskiviikko 16.7

Herätään sillon kun jaksetaan. Äiti oli vielä aamupäivän töissä joten lähdimme ajamaan Helsinkiä kohti vasta yhden aikaan iltapäivällä.
Matkaan menee noin 5 h. mutta matka meni aika nopeasti nälkäpeliä lueskellessa. Äiti oli ottanut myös mukaan uuden Abban levyn. Itse en ollut kuunnellut Abbaa aikoihin, mutta kuitenkin oli vielä sanat pysynyt päässä ( ja myös nyt kun ymmärtää sanatkin, toisinkuin silloin 8 vuotiaana ,niin onhan se mukavampikin laulaa ;) ). Yötä olimme äitin tädin luona Malmilla. Pitkän automatkan jälkeen kävimme hieman jaloittelemassa Malmin torilla josta löysimme kivan kirpputorin, jossa kaikki vaatteet ja asusteet maksoivat vain kaksi euroa. Sieltä siis löytyi jo kiva kasa vaatteita.
Piti mennä melko aikaisin nukkumaan ( just joo) aamulla aikainen herätys. Nukkumisesta ei kuitenkaan oikein tullut mitään sillä matka hieman jo jännitti. Ilta / yö meni kaverin kanssa jutellessa ja pelaillessa. Kuitenkin pieni uuvahdus kävi ja nukahdin loppujen lopuksi.

Torstai 17.7

Pitkään ei tullut nukuttua. 4.30 alkoi kuulua '' Heat of the Moment. Heat of the moment , telling u what my heart ment...''
Siinä vaiheessa ei ehtinyt väsyttää kun pomppasin ylös sängystä ja juoksin alakertaan.
Aamupalat ja muut siinä jännityksen keskellä ehti juuri ja juuri tehdä. Pian se taksi tulikin jo pihaan ja matka lentokentälle voi alkaa.
Kuudelta piti olla jo lentokentällä ja siinä se aika sitten menikin turvatarkastuksissa ja muussa normaalissa. 7 30 pitikin olla jo lähtöportilla.
8.10 oltiin lähtö valmiina ja matka Lontooseen alkoi.
Matka meni todella nopeasti vaikka kestikin melkein 3 h. Suomen ja Iso-Britannian aikaero on 2 tuntia joten olimme siellä hieman ennen yhdeksää. Sitten vain matkatavarat mukaan ja etsimään matkaopasta. Matkammehan oli siis paketti matka ja reissun tarkoitus oli siis käydä Harro Potter studiolla mutta se oli vasta seuraavana päivänä.
Kun kaikki matkustajat olivat paikalla, lähdimme odottamaan bussiamme.
Kauan ei kuitenkaan tarvinnut odottaa.
Lähdimme kiertoajelulle ja saimme tietää kaiken laista kaupungista. Kuten esimerkiksi olit melkein missä tahansa ja olit menossa melkein minne tahansa kannattaa aina varata aikaa tunti, koska ei ikinä tiedä millainen liikenne siihen aikaan siellä saattaa olla.

Neljän aikaan saimme hotelli huoneemme vihdoinkin ja huomasimme ettei tulla siellä olemaan kovinkaan paljoa jos ei ole pakko.  Huoneessa ei ollut ilmastoinnista tietoakaan.  Vain pieni pöytätuuletin ja n 5 cm auki saatava ikkuna. Ilta meni kaupungilla pyöriesää ja seurasavaa päivää jännittäessä.
Huoneessa oli myös pieni telkkari josta katsoimme jotain ohjelmaa ja tuntui todella oudolta kun ei tekstityksiä, mutta ymmärsin kuitenkin melkein kaiken mitä siinä oli , vain sanoja sieltä täältä en kuitenkaan tuntenut.

Perjantain 18.7

Herätys kello seitsemän ( suomen aikaa siis 9 ). Siinä vaiheessa kyllä väsytti ja paljon.  Aamupalalle oli kuitenkin raahauduttava koska potterstudiolle lähtö oli klo 9.30.
Matka oli aivan mahtava.
Ette uskokkaan kuinka onnellinen olin sinne päästettäni.
Sisälle päästyä meinasi nimittäin unohtua yksi pieni perus asia: Hengittäminen.. Se oli niin ihana paikka ettei edes sanat riitä kuvaamaan.

Ilta meni aika samala tavalla kuin eilenkin ( ja myös seuraavanakin päivänä )

Lauantai 19.7

Aamulla lähdimme äitin kanssa metrolla Buckinghaming Palatsin luo katsomaan vahdinvaihtoa.

Porukkaa oli aivan mielettömästi mutta se ei meitä hidastanut.
Ilma oli todella kuuma joten emme jaksaneet oikein tehdä kamalasti mitään. Metrolla ajelimme toki hieman ja kävimme Oxford streetillä kaupoilla kiertelemässä. Siinäpä se oikeastaan olikin sen päivän tapahtumat.

Kävimme myös Sherlock Holmes museon ovella, mutta koska jonoa oli niin kamalasti, emme sisälle asti menneet.

Sunnuntai 20.7

Sunnuntaina olikin jo lähtö takaisin päin. Paljoa emme ehtineet enää tehdä, mutta kävimme kuitenkin kävelemässä Hyde Parkissa joka oli aivan hotellimme vieressä.
Bussi haki meidät klo 12.30 hotellilta ja olimme jo 13.10 lentokentällä. Ei mennyt tuntia , niinkuin oli opas odottanut. Matka sujui mukavasti musiikkia kuunnellessa.
Pian lentomme lähtikin, tosi melkein tunnin myöhässä, mutta mitäs pienistä.
Helsingissä olimme hieman ennen yhdeksää ja lähdimme yöksi kummini, Jennan, luo.

Maanantai 21.7

Puolen päivän aikaan lähdimme ajamaan kotia kohti , tosin tehden pienen pysähdyksen kautta varkaudessa hakemassa kaksi lisä matkustajaa:

Siskoni sai kaksi rottaa: Alex ja Nick.